Husle sólo v tvorbe slovenských skladateľov
Peter Machajdík - Torqued Images
Iris Szeghy - Ciaccona , Slovak Dance
Pavol Malovec - Invocazione I , Invocazione II
Vladimír Bokes - Cadenza III, op. 63 , La Folia, Ciaconna, op. 3
Mirko Krajči - Sonata
Vladimír Godár - O Crux, Meditation , Sonata
Oľga Kroupová - Quintessenz
Hanuš Domanský - Dianoia
Uvádzame 3. časť rozsiahleho projektu s cieľom vydať všetky dostupné diela slovenských autorov pre sólové husle, ktoré výnimočným spôsobom interpretuje mladý husľový virtuóz Milan Paľa. Tento titul obsahuje 2 špeciálne dvoj stranové nosiče. Na jednej strane je klasické CD a na druhej DVD-Audio v 5 kanálovom formáte a 24 bitovej kvalite.
CD SIDE – CD AUDIO,
DVD SIDE – DVD AUDIO.
∗ ADVANCED RESOLUTION SURROUND SOUND 48 kHz/24 bit,
∗ ADVANCED RESOLUTION Stereo SOUND 48 kHz/24 bit.
Etnológovia tvrdia, že sa ešte nepodarilo objaviť takú spoločnosť, v ktorej by sa nenašla aj hudba. Historici nám zasa ukazujú premeny hudobného média, vďaka ktorým sa z jednoduchých začiatkov vyvinula monumentálna katedrála rozmanitých historických prejavov hudby. Dejiny hudby nám ukazujú, že ani tu sa človek neuspokojil s daným status quo, ale hľadal pre hudbu cesty do neznámej, no tušenej budúcnosti. Na uskutočnenie tejto cesty človek potreboval nástroje, médiá svojho myslenia, pomocou ktorých mohol objavovať nové svety. Patrila k nim matematika, ktorá mu pomohla definovať intervaly i uchopiť hudobný čas, patrila k nim rétorika, ktorá spojila hudbu s ľudskou emocionalitou, patrili k nim hudobné nástroje, ktoré spojili matematicko-logické abstrakcie a psychologické kategórie s ľudským telom, s jeho fyziognómiou. Boli to husle, zrodené v 16. storočí, ktoré popri klávesových nástrojoch azda najväčšmi zdynamizovali vývoj európskej hudby. Gabrieli, Marini, Farina, Fontana, Uccellini, Tartini, Corelli, Vivaldi, ale aj Walther, Biber, Muffat, J. S. Bach či František Benda a mnohí a mnohí ďalší dotykom rúk so sláčikom a hmatníkom neustále nachádzali pre hudbu a človeka nové neznáme priestory. Na cestu sa vydávali bez kompasu a až pričasto ich sprevádzal všeobecný posmech či pohŕdanie peciválov. Huslista Milan Paľa pôsobí v slovenskej hudobnej kultúre desaťročie. Nepoznám iného slovenského hudobníka, ktorý by sa s takou vášňou vydával do nových priestorov, ktorý by ich s rovnako silnou intuíciou aj nachádzal a ktorý by ich s takou nádejou otváral aj pre iných. Keď som chodil vo Viedni na prednášky Kurta Schuberta o dejinách Hebrejcov, spomínal tri atribúty, ktoré má mať podľa chasidov modlitba: predmet (o čom sa modlí), adresáta (ku komu sa modlí) a nadšenie. V husľovej hre Milana Paľu si ich všimneme na prvé počutie. Tretie pokračovanie CD cyklu Milana Paľu Violin solo in the works of Slovak composers obsahuje 12 diel ôsmich slovenských skladateľov, narodených v rozmedzí rokov 1944–1968, teda skladateľov troch generácií, ktorí vstupovali do hudobného života v sedemdesiatych (Domanský, Bokes), v osemdesiatych (Szeghy, Godár, Pavol Malovec) a v deväťdesiatych rokoch (Machajdík, Kroupová, Krajči) uplynulého storočia. Skladby vznikli v rokoch 1967–2010, sú medzi nimi štyri cyklické kompozície – dve sonáty pre sólové husle od Godára a Krajčiho, Dianoia Domanského a Torqued Images Machajdíka – a osem skladobných monolitov. Medzi uvádzanými dielami nájdeme skladby, ktoré sa snažia vytvoriť asociačný most s mimohudobnými, niekedy až mystickými ideami (Bokes, Malovec, Kroupová), skladby viažuce sa na iné umelecké médiá (Machajdík) i skladby, ktoré sa snažia vytvoriť dialóg s jestvujúcimi hudobnými modelmi (Bokesova La Folia, Szeghy, Godárova Sonáta). Takisto možno medzi nimi rozlíšiť skladby, ktorých východiskom je konzistentná realizácia kompozičnej idey (Bokes, Krajčiho Sonáta, Kroupová), a skladby, ktorých rozvíjanie uprednostňuje fantazijné riešenia (Domanský, Malovec). Celkovo v albume dominuje orientácia husľových monológov na meditáciu (Domanský, Godárov O Crux, Slovenský tanec Szeghy, Malovec, Kroupová). Najčastejšie používaným skladobným postupom sú variácie, ktoré možno chápať aj ako poctu trom barokovým gigantom husľovej kompozície (Bokes – folia s modelom Corelliho, Godár – passacaglia s modelom H. I. F. Bibera a Szeghy – ciaccona s modelom J. S. Bacha; Krajči – variácie na B-A-C-H).
Vladimír Godár